W związku z powtarzającymi się pytaniami dotyczącymi nowych zasad dotyczących zamledowania, przypominamy najważniejsze zmiany, jakie obowiązują od tego roku.
Dotychczas każdy, kto zmieniał miejsce zamieszkania najpierw musiał wymeldować się w jednym urzędzie, aby dopiero w drugim urzędzie móc zameldować się w nowym miejscu. Teraz wystarczy powiadomić o zmianie tylko jeden urząd i w nim załatwimy już wszystkie formalności. Równocześnie na dokonanie obowiązku meldunkowego mamy teraz więcej czasu. Obowiązujący dotąd termin 4 dni, w ciągu których należało zameldować się w nowym miejscu został wydłużony do 30 dni. Dodatkowo formalności z tym związane będzie mógł załatwić ustanowiony pełnomocnik.
Dopełniając obowiązku meldunkowego nie ma już konieczności podawania m.in. informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym, zniesiono także sankcje za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Osoby wyjeżdżające za granicę dotąd musiały to zgłaszać, jeśli wyjazd planowany był na ponad 3 miesiące. Teraz dotyczy to wyjazdów na okres powyżej sześciu miesięcy.
Najważniejsze zmiany w skrócie:
- wprowadzenie możliwości jednoczesnego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu pobytu,
- wprowadzenie możliwości dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem,
- odstąpienie od konieczności zgłaszania informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej,
- zniesienie obowiązku zameldowania obywateli polskich, obywateli Unii Europejskiej, obywateli państw EFTA – stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający 3 miesięcy,
- wydłużenie terminu na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni oraz zniesienie sankcji karnych za niedopełnienie obowiązku meldunkowego,
- likwidację obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów,
- zniesienie obowiązku właścicieli, dozorców i administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy dotyczącego weryfikowania wypełnienia obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników,
- złagodzenie procedury związanej z wyjazdem za granicę – od 2013 roku obowiązek zgłoszenia wyjazdu za granicę dotyczy osób, które wyjeżdżają na okres dłuższy niż 6 miesięcy /poprzednio dotyczył wyjazdów powyżej 3 miesięcy/.