Ostatnie wydarzenia

Deszczowa rywalizacja w Łoniowej

22.07.2019
Deszczowa rywalizacja w Łoniowej

W niedzielne popołudnie, 21 lipca na stadionie sportowym LKS „Jastrząb” w Łoniowej odbyła się kolejna edycja Gminnych Zawodów Sportowo-Pożarniczych. W zaciętej i pełnej emocji rywalizacji, pomimo bardzo ciężkich warunków atmosferycznych wzięły udział 33 drużyny.  

Nadzwyczajna Sesja Rady Gminy Dębno

19.07.2019
Nadzwyczajna Sesja Rady Gminy Dębno

W czwartek, 18 lipca w sali narad urzędu gminy odbyła się nadzwyczajna Sesja Rady Gminy Dębno. Była to XI sesja w kadencji 2018-2023, podczas której odbyło się uroczyste ślubowanie nowo wybranego radnego Pana Marcina Gurgula. Radny z okręgu Nr 15 został wybrany w wyborach uzupełniających przeprowadzonych w dniu 7 lipca br.  

  

Kolejne środki zewnętrzne dla Gminy Dębno

18.07.2019
Kolejne środki zewnętrzne dla Gminy Dębno

50 tys. złotych to kolejna dotacja jaką otrzymała Gmina Dębno z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie w ramach programu "Małopolskie Remizy 2019". Środki te zostaną wydatkowane na termomodernizację remizy strażackiej w Sufczynie wraz zagospodarowaniem terenu.

  

Sufczyn coraz bezpieczniejszy

16.07.2019
Sufczyn coraz bezpieczniejszy

Mieszkańcy Sufczyna mogą już korzystać z nowych chodników. W wyniku prac budowlanych powstało 420 metrów kolejnych ciągów pieszych zlokalizowanych wzdłuż dróg powiatowych Sufczyn-Gwoździec oraz Biadoliny-Sufczyn.

Ponad 86 tysięcy złotych dofinansowania do hali w Dębnie

12.07.2019
Ponad 86 tysięcy złotych dofinansowania do hali w Dębnie

Gmina Dębno złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego w ramach dofinansowania robót budowlanych dotyczący obiektów służących rehabilitacji w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Kolejna siłownia w naszej gminie!

11.07.2019
Kolejna siłownia w naszej gminie!

Dobiegła końca modernizacja obiektu infrastruktury rekreacyjnej w Porąbce Uszewskiej przy boisku sportowym LKS Victoria. W ramach zadania powstała kolejna w naszej gminie siłownia, tym razem zlokalizowana wewnątrz budynku.

Pierwsze wypłaty 500+ na pierwsze dziecko zrealizowane

11.07.2019
Pierwsze wypłaty 500+ na pierwsze dziecko zrealizowane

Wójt Gminy Dębno informuje, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dnia 04.07.2019 r. zrealizował pierwszą wypłatę świadczenia wychowawczego 500+ na podstawie przepisów obowiązujących od 01.07.2019 r. rozszerzających uprawnienia do świadczenia wychowawczego 500+ bez względu na dochód. W ramach programu zostało wypłacone świadczenie wychowawcze na kwotę 53 500 zł na 107 dzieci. Kolejna wypłata świadczenia zostanie zrealizowana 18.07.2019 r. Zachęcamy do składania wniosków drogą elektroniczną, oraz od 01.08.2019 r. drogą tradycyjną – papierową. 

Smakowita niedziela w Porąbce Uszewskiej, czyli XXII Biesiada Agroturystyczna

9.07.2019
Smakowita niedziela w Porąbce Uszewskiej, czyli XXII Biesiada Agroturystyczna

W ubiegłą niedzielę, 7 lipca, na Stadionie LKS „Victoria” w Porąbce Uszewskiej odbyła się XXII Biesiada Agroturystyczna. Tradycyjnie głównym punktem tego wydarzenia był Konkurs Potraw Domowych, przygotowanych i zaprezentowanych przez Koła Gospodyń Wiejskich i organizacje z gminy Dębno oraz gościnnie przez KGW z Biadolin Radłowskich.

Dwie placówki szkolne z dotacjami na nowe kuchnie i jadalnie

5.07.2019
Dwie placówki szkolne z dotacjami na nowe kuchnie i jadalnie

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Prof. Franciszka Bujaka w Maszkienicach oraz Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Woli Dębińskiej otrzyma w tym roku dotacje. W ramach Wieloletniego Rządowego Programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 gmina Dębno pozyskała dotacje celowe na zadanie dotyczące doposażenia i poprawy standardu funkcjonujących stołówek (własna kuchnia i jadalnia).

Doceniając ceramiczne dziedzictwo – ścieżka historyczna ukończona

4.07.2019
Doceniając ceramiczne dziedzictwo – ścieżka historyczna ukończona

W Łysej Górze została zrealizowana inwestycja pn. „Budowa ścieżki historycznej wokół amfiteatru „Krakus” w Łysej Górze", która realizowana była w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Drukuj drukuj

Zarządzanie kryzysowe

Strona główna » Zarządzanie kryzysowe

Bezpieczeństwo to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Odznacza się brakiem ryzyka utraty rzeczy dla człowieka najcenniejszych - życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć dóbr materialnych i dóbr niematerialnych. Człowiek, grupa społeczna, państwo, organizacje międzynarodowe starają się oddziaływać na swoje otoczenie zewnętrzne i sferę wewnętrzną, by usuwać a przynajmniej oddalać zagrożenia. Zagrożenia mogą być skierowane na zewnątrz i do wewnątrz, tak samo powinny być skierowane działania w celu ich likwidowania.  

W rozdziale 2 Ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), można znaleźć „Zakres działania i zadania gminy” (art. 7.1). Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań  własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 14 - porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Od 2007 roku, gminy dysponują materiałami, które uściślają ten powyższy zapis, w postaci ustawy  o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590 z dnia 21 maja 2007 r.).

Czym jest zatem zarządzanie kryzysowe? 

ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE - to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu  
w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów  
i infrastruktury krytycznej.

Definicja ta potwierdza istnienie czterech faz zarządzania kryzysowego, do których należy:

1. Faza zapobiegania - polegająca na realizacji przedsięwzięć mających na celu zredukowanie prawdopodobieństwa lub całkowite wykluczenie możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowych albo  
w znacznym stopniu ograniczających ich skutki.

2. Faza przygotowania - polegająca na podejmowaniu działań planistycznych, na wszystkich szczeblach administracji, dotyczących sposobów reagowania na czas wystąpienia różnego rodzaju sytuacji kryzysowych, umożliwiających wpływ na ich przebieg w celu zmniejszenia negatywnych skutków tych zdarzeń. Faza ta obejmuje również działania mające na celu powiększenie zasobów sił  
i środków niezbędnych do efektywnego reagowania.

3. Faza reagowania - polega na podejmowaniu działań w celu udzielenia pomocy poszkodowanym, zahamowaniu rozwoju występujących zagrożeń oraz ograniczenia strat i zniszczeń.

4. Faza odbudowy -  polegająca na realizacji zadań mających na celu przywrócenie zdolności reagowania, odbudowę zapasów służb ratowniczych oraz odtworzenie kluczowej dla funkcjonowania danego obszaru infrastruktury energetycznej, paliwowej, telekomunikacyjnej, transportowej oraz funkcjonowania innych ważnych usług, np. dostarczania wody.

Uzupełnieniem definicji zarządzania kryzysowego jest określenie sytuacja kryzysowa, przez którą należy rozumieć sytuację wpływająca negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.

Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest wójt. Do zadań wójta w sprawach zarządzania kryzysowego należy kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy oraz realizacji zadań  
z zakresu planowania cywilnego. Wójt na terenie gminy jest również organem właściwym do zarządzania, organizowania i prowadzenia szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia oraz wykonywania przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy.

Wśród kompetencji wójta można również wyróżnić przeciwdziałania skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym oraz zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej. Swoje zadania wójt wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego. Organem pomocniczym wójta w zarządzaniu kryzysowym jest również gminny zespół zarządzania kryzysowego. Został  on powołany przez wójta i wykonuje na obszarze gminy zadania związane z oceną występujących i potencjalnych zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo publiczne, prognozowanie tych zagrożeń oraz przygotowanie propozycji działań. Ponadto przedstawia wójtowi wnioski dotyczące wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym planie zarządzania kryzysowego. Zespół ten przekazuje także do wiadomości publicznej informacje związane z zagrożeniami. W skład gminnego zespołu, którego pracami kieruje wójt, wchodzą osoby powołane spośród osób zatrudnionych w urzędzie gminy i gminnych jednostek organizacyjnych.

Do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego zobowiązane są wszystkie organy władzy i administracji państwowej, szczególnie instytucje wyspecjalizowane w zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego, jak np. Policja, Państwowa Straż Pożarna, które w realizacji swoich zadań wspierane są przez jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych i inne służby.

Informator UG system informacji przestrzennej   Stowarzyszenie Kwartet na Przedgórzu  Prawa pacjenta Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej WKU w Tarnowie  Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

W górę
Kapitał Ludzki - Narodowa Strategia Spójności Gmina Dębno Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny
Modernizacja strony WWW współfinansowana z EFS w ramach projektu POKL 2007-2013 pt. "CAF - podstawa doskonalenia małopolskich JST",
nr projektu POKL.05.02.01.00-059/12